Ens coneixem, ens cuidem i ens estimem!

PRÀCTIQUES RESTAURATIVES

    Les pràctiques restauratives ofereixen eines que permeten prevenir, detectar, gestionar i resoldre les situacions de conflicte o problemes en diferents àmbits (familiar, educatiu, social, laboral, etc) per millorar la convivència i reforçar els vincles afectius entre les persones. A les escoles és una metodologia que vol posar l'accent en la comunitat, en la reconstrucció de les relacions, la responsabilitat i en la confiança.

    Aquesta definició fa referència a moltes de les sessions que fem dins l'aula per crear un clima de respecte, amistat, estima, felicitat i admiració cap a tots els membres de l'aula. De manera indistinta hem creat un ambient familiar en el qual tots i cadascun de nosaltres som importants.

Des de l'inici de curs hem fet pràctiques restauratives, on hem treballat distints valors. 

AUTOESTIMA

L'autoestima és la valoraciópercepció judici positiu o negatiu que una persona fa de si mateixa a partir dels seus pensaments, sentiments i experiències. L'autoestima està relacionada amb l'autoimatge i l'autoacceptació.
 




L'autoestima està influenciada en moltes ocasions pels agents externs o el context que troba l'individu. Per tant, l'autoestima pot variar a partir de situacions familiars o socials.




És imprescindible formar dia a dia una BONA AUTOESTIMA de cada alumne, perquè estigui motivat, entusiasmat i cregui en les seves capacitats.



Els nins van fer un cercle i varen apuntar una qualitat positiva del company que tenien devora. Per tal de fer-ho de manera aleatòria els alumnes es van mesclar diferents vegades. Una vegada feta, tots els nins van llegir amb un gran somriure les qualitats que tenien apuntades al seu paper.





COMPANYERISME I CONFIANÇA

El companyerisme és el vincle que s'estableix entre companys. Normalment, s'utilitza per definir una bona comunicació, harmonia i cohesió entre un grup.

El companyerisme no és únicament el fet de compartir l'espai, sinó que fa referència a la CAPACITAT DELS NINS D'AJUDAR-SE, mostrant actituds positives, altruistes i cooperatives entre ells.




                           

La confiança és necessària a l'hora de relacionar-nos amb els companys, la família, els amics, etc. Les relacions basades en la confiança són sólides, pròsperes i duradores




És molt senzill confiar en el nostre millor amic/ga, però ens sembla més difícil confiar en un company amb qui no passam tant de temps junts. En la sessió, els alumnes decidiren amb quin company volien millorar el seu vincle. Una vegada fetes les parelles, els nins s'havien de tapar completament els ulls/cara i havien de moure's pel centre guiats pel company que havien triat.






Després de realitzar la sessió, vàrem parlar de com s'havien sentit i tots van coincidir en què "inicialment s'havien trobat amb molta por perquè no sabien si el seu company ho faria bé, però que a poc a poc la por va desaparèixer perquè es varen adonar que el seu company cuidaria d'ell/a i no el deixaria que es fes mal".






           


COOPERACIÓ
La cooperació és el conjunt d'accions i esforços que en conjunt amb altres ens permeten aconseguir un objectiu o meta comuna. 


La pràctica estava enfocada a la cooperació entre ells per aconseguir un objectiu. Concretament, els nins s'havien de passar una moneda amb les mans molt juntes perquè els companys de l'altre grup (els del grup d'enfront) no sabessin qui tenia la moneda. Quan acabàrem tots els nins coincidiren a dir que  "gràcies al fet que s'havien posat d'acord i s'havien ajudat els altres no s'havien adonat de qui tenia la moneda".



EMPATIA
L'empatia és la intenció de comprendre els sentiments i emocions de l'altre. A més, fa que les persones s'ajudin entre si. Està relacionada amb l'altruisme (l'amor i preocupació pels altres) i la capacitat d'ajudar.

Quan una persona aconsegueix sentir els sentiments de l'altre posant-se al seu lloc, desperta un desig d'ajudar i actuar seguint els principis morals.

A la pràctica els nins varen explicar una situació personal que els havia fet sentir malament, i els altres li donaven consells. Per fer-ho vam utilitzar el fil de la unió per fer veure que si un nin se sent malament, els altres també se sentiran perquè serà una situació que s'expandirà dins l'aula. Tots els nins van participar i en acabar tots coincidiren dient "els consells dels meus companys m'ajuden i fan que em senti millor".
Per tant, és important que els nins aprenguin a cuidar-se, ajudar-se i estimar-se sempre.


REFLEXIONAR i RELAXAR-NOS
Reflexionar consisteix en pensar i considerar un assumpte amb atenció i molta cura.


Relaxació és l'estat de tranquil·litat, repòs i descans físic i mental.



Aprendre a reflexionar sobre el nostre dia i relaxar-nos amb els companys és un sentiment molt bonic. Això ens permet començar o acabar les classes amb una sensació de pau, alegria i felicitat. Als alumnes els agrada molt sentir que entre tots s'ajuden a estar tranquils.








Des de que vàrem començar el curs, fins ara els alumnes han experimentat un gran canvi dins l'aula. 
Les pràctiques ens han ajudat a estimar-nos cuidar-nos més, creant ambient familiar on TOTS som IMPRESCINDIBLES

A més de les pràctiques, dins l'aula treballem de forma diària el respecte, el diàleg i la gran importància de l'amistat de tots els membres de l'aula.

Estic molt orgullosa dels canvis de tots i cadascun dels nins de l'aula. Del seu progrés i de la seva intenció de millorar dia a dia

Aquest darrer trimestre seguirem gaudint de poder estar tots junts i compartir experiències diàries que ens ajuden a enriquir-nos tots!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TASCA DIJOUS

TASCA DILLUNS 30

TASCA DILLUNS 23